- Powiatowy Urząd Pracy dla Miasta Torunia jest jednostką organizacyjną Powiatu, powołaną do wykonywania zadań publicznych wynikających min. z:
- przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tj. Dz. U. z 2021r. poz. 1100 z późn. zm.);
- przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r., o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (tj. Dz. U. z 2021r. poz. 573 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tj. Dz. U. z 2021r. poz 1285 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2021r. poz. 423 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r., o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (tj. Dz. U. z 2021r. poz 291 z późn. zm.);
- ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (tj. Dz. U. z 2020r. poz.176);
- Powiatowy Urząd Pracy dla Miasta Torunia jest instytucją rynku pracy o charakterze publicznej służby zatrudnienia, będącą jednocześnie jednostką budżetową wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej.
- Nadzór nad działalnością PUP dla Miasta Torunia sprawuje Prezydent Miasta Torunia.
- Terenem działania Powiatowego Urzędu Pracy jest obszar Gminy Miasta Toruń.
- Siedziba PUP dla Miasta Torunia mieści się przy ul. Mazowieckiej 49A.
- Przedmiotem działania Powiatowego Urzędu Pracy dla Miasta Torunia jest promocja zatrudnienia, łagodzenie skutków bezrobocia oraz aktywizacja zawodowa, które to działania są realizowane w szczególności w zakresie:
- polityki rynku pracy,
- usług rynku pracy,
- instrumentów rynku pracy,
- rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych,
- praw i obowiązków związanych z członkostwem Polski w Unii Europejskiej.