Aktualności

Wsparcie przedsiębiorców w Toruniu

Print Drukuj
Czekając na oficjalne informacje w zakresie nowych instrumentów, które maja zostać wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, przedstawiamy Państwu propozycje pomocy, z których mogą Państwo skorzystać w Toruniu.
  1. Możliwość umorzenia części lub całości należności czynszowych za najem lokalu administrowanego przez Zakład Gospodarki Mieszkaniowej.
Z takiego rozwiązania mogą skorzystać przedsiębiorcy będący najemcami i prowadzący działalność w lokalach użytkowych, którzy zamknęli lokal dla bezpośredniej obsługi w czasie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, a jednocześnie odnotowali spadek przychodów z działalności wynoszący nie mniej niż 50% przychodów uzyskanych w analogicznym okresie roku poprzedniego. Umorzenie obejmuje wyłącznie należności z tytułu czynszu wraz z odsetkami (za opóźnienie w zapłacie, za wcześniejsze odroczenie bądź rozłożenie na raty). Umorzenie nie dotyczy opłat eksploatacyjnych, opłat za media oraz zaliczek na fundusz remontowy, w sytuacji, gdy lokal  znajduje się w zasobach wspólnot mieszkaniowych.
 
Wnioski o umorzenie należy składać po odwołaniu stanu epidemii.
Fakt zamknięcia lokalu ze wskazaniem daty zamknięcia należy niezwłocznie zgłosić do Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej drogą mailową na adres zgm@zgm.torun.pl lub za pośrednictwem poczty na adres Zakładu przy ul. Grudziądzkiej 159 B.
Zgłoszenie jest warunkiem niezbędnym do uzyskania umorzenia.
 
  1. Możliwość odroczenia - na okres od 3 do 6 miesięcy – podatku od nieruchomości. Możliwość ta dotyczy należności,  dla których termin zapłaty jeszcze nie upłynął.
 
  1. Możliwość rozłożenia na raty należności z tytułu podatku od nieruchomości, od środków transportowych, opłat za dzierżawę oraz użytkowanie wieczyste oraz czynszów za najem lokali użytkowych stanowiących własność Gminy Miasta Toruń, którymi administruje Zakład Gospodarki Mieszkaniowej - termin płatności ostatniej raty maksymalnie do 15 grudnia 2020 r. Rozłożenie na raty dotyczy należności, dla których termin zapłaty upłynął.
 
Wnioski o ulgi można składać:
  • odnośnie czynszu w lokalach użytkowych:
- w formie elektronicznej poprzez skrzynkę podawczą E-PUAP,
- w formie elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym drogą mailową na adres: zgm@zgm.torun.pl,
- w formie pisemnej za pośrednictwem poczty na adres: Zakład Gospodarki  Mieszkaniowej, 87-100 Toruń, ul. Grudziądzka 159 B,
- w formie pisemnej w Punktach Informacyjnych Urzędu Miasta Torunia przy ul. Wały gen. Sikorskiego 8 i ul. Grudziądzkiej 126 B.
  • odnośnie pozostałych należności:
- w formie elektronicznej poprzez skrzynkę podawczą E-PUAP,
- w formie elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym drogą mailową na adres: pomocfirmie@um.torun.pl,
- w formie pisemnej za pośrednictwem poczty na adres: Urząd Miasta Torunia,  87-100 Toruń, ul. Wały gen. Sikorskiego 8,
w  formie pisemnej w Punktach Informacyjnych Urzędu Miasta Torunia przy ul. Wały gen. Sikorskiego 8 i ul. Grudziądzkiej 126 B.
 
  1. Możliwość skorzystania z nieodpłatnego wsparcia prawnego dla przedsiębiorców. Izba Przemysłowo-Handlowa w Toruniu wraz z Kancelarią Sienkiewicz i Zamroch (www.radcowie.biz) Radcowie prawni postanowili służyć przedsiębiorcom wsparciem prawnym e godzinach 9:00 – 17:00.
Karol Sienkiewicz – karol.sienkiewicz@radcowie.biz tel. 609 607 741 - w zakresie wpływu koronawirusa na funkcjonowania firmy czy wykonywanie umów, zwłaszcza w kontekście tzw. siły wyższej (np. zatrzymanie przedsiębiorstwa, analiza treści umowy).
Agata Kicińska – agata.kicinska@radcowie.biz tel. 664 377 145 - w zakresie związanym z prawem pracy i prawem ubezpieczeń społecznych (np. przestój, praca zdalna, ubezpieczenia).
Oliwia Radlak – oliwia.radlak@radcowie.biz tel. 605 168 001 - w zakresie funkcjonowania spółek w okresie epidemii (np. organizacji zgromadzeń, obowiązków sprawozdawczych).
Wojciech Jeliński – wojciech.jelinski@radcowie.biz tel. 605 509 001 - w zakresie trwających lub planowanych postępowań sądowych czy egzekucyjnych (np. czy stawiać się na rozprawę, czy sprawa będzie zawieszona).
Źródło: https://torun.direct/news/nieodplatne-wsparcie-prawne-dla-przedsiebiorcow
 
Dodatkowo IPH na swojej stronie interentowej przedstawia odpowiedzi na niektóre pytania zadane prawnikom. Bliższe informacje pod adresem https://www.iph.torun.pl/pl/aktualnosci/koronawirus-cz%C4%99ste-pytania-prawo
 
Zachęcamy także do skorzystania z darmowego webinaru: Pracodawca a tarcza antykryzysowa, który odbędzie się .03.04.2020 r. godz. 13:00.
Spotkanie obejmować będzie następujące zagadnienia:
- Jakie rozwiązania tarcza antykryzysowa przewiduje dla pracodawców?
- Porozumienie o stosowaniu mniej korzystnych warunków zatrudnienia.
- Świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy – przestój ekonomiczny i obniżenie wymiaru etatu.
- Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń.
- Zwolnienie ze składek ZUS.
- Świadczenie postojowe dla zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych i samozatrudnionych.
- Zmiany w badaniach lekarskich pracownika.
Formularz zgłoszeniowy dostępny jest na stronie https://www.iph.torun.pl/pl/wydarzenia/webinar-pracodawca-tarcza-antykryzysowa
 
  1. Możliwość skorzystania z uproszczonych form pomocy, w sytuacji problemów z zapłatą bieżącej składki lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenia terminu płatności.
Uproszczenia dotyczą:
- odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
- zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.
 
Należy zauważyć, że zgodnie z opinią Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zarówno odroczenie o 3 miesiące składek, jak i zawieszenie na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, nie stanowi pomocy publicznej.
Źródło: https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/uproszczony-wniosek-o-odroczenie-terminu-platnosci-skladek_zawieszenie-splaty-umowy-o-rozlozenie-zadluzenia-na-raty_-zawieszenie-splaty-umowy-o-odroczeniu-terminu-platnosci-skladek-na-3-miesiace/2548485

 
Wniosek można przesłać elektronicznie – za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS - ZUS-EOP Wniosek o odroczenie płatności składek. Do wniosku należy dołączyć skan lub zdjęcie podpisanego Wniosku o odroczenie terminu płatności składek/zawieszenie spłaty umowy o rozłożenie zadłużenia na raty/ zawieszenie spłaty umowy o odroczeniu terminu płatności składek na 3 miesiące, można też złożyć w skrzynce dostępnej w  placówce ZUS lub wysłać pocztą.
 
Jeśli przedsiębiorca prześle umowy mailem, to najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu  epidemii, musi wysłać do ZUS papierowy oryginał dokumentu. Jeśli tego nie zrobi, ZUS uzna, iż umowa nie została zawarta, a to spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową.

Dodatkowo ZUS zamieścił informację o możliwości uzyskania wsparcia ze strony Doradcy, który:
- zapewnia klientom pomoc w zgromadzeniu i przygotowaniu dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku
- pomaga wypełnić oświadczenia niezbędne do rozpatrzenia wniosku,
- proponuje najdogodniejszą formę uregulowania zobowiązań,
- nawiązuje kontakt telefoniczny lub mailowy z dłużnikami.
Celem doradcy jest rozpowszechnienie wiedzy z zakresu ulg w spłacie należności.
W Toruniu można się kontaktować z Doradcami pod następującymi numerami telefonów: (56) 610 93 19, 56 610 94 39, 56 610 93 02, 517 370 317.
 
Dodatkowo informujemy, iż Centrum Wsparcia Biznesu prowadzi kampanię informacyjną wspierającą przedsiębiorców z branży gastronomicznej w Toruniu ofertujących jedzenie na wynos lub z dowozem. Baza, w której znajduje się ponad 80 ofert, funkcjonuje na stronie www.torun.direct i na miejskim portalu www.torun.pl.