Czekając na oficjalne informacje w zakresie nowych instrumentów, które maja zostać wprowadzone ustawą o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw, przedstawiamy Państwu propozycje pomocy, z których mogą Państwo skorzystać w Toruniu.
- Możliwość umorzenia części lub całości należności czynszowych za najem lokalu administrowanego przez Zakład Gospodarki Mieszkaniowej.
Z takiego rozwiązania mogą skorzystać przedsiębiorcy będący najemcami i prowadzący działalność w lokalach użytkowych, którzy zamknęli lokal dla bezpośredniej obsługi w czasie stanu zagrożenia epidemicznego lub stanu epidemii, a jednocześnie odnotowali spadek przychodów z działalności wynoszący nie mniej niż 50% przychodów uzyskanych w analogicznym okresie roku poprzedniego. Umorzenie obejmuje wyłącznie należności z tytułu czynszu wraz z odsetkami (za opóźnienie w zapłacie, za wcześniejsze odroczenie bądź rozłożenie na raty). Umorzenie nie dotyczy opłat eksploatacyjnych, opłat za media oraz zaliczek na fundusz remontowy, w sytuacji, gdy lokal znajduje się w zasobach wspólnot mieszkaniowych.
Wnioski o umorzenie należy składać po odwołaniu stanu epidemii.
Fakt zamknięcia lokalu ze wskazaniem daty zamknięcia należy niezwłocznie zgłosić do Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej drogą mailową na adres zgm@zgm.torun.pl lub za pośrednictwem poczty na adres Zakładu przy ul. Grudziądzkiej 159 B.
Zgłoszenie jest warunkiem niezbędnym do uzyskania umorzenia.
Fakt zamknięcia lokalu ze wskazaniem daty zamknięcia należy niezwłocznie zgłosić do Zakładu Gospodarki Mieszkaniowej drogą mailową na adres zgm@zgm.torun.pl lub za pośrednictwem poczty na adres Zakładu przy ul. Grudziądzkiej 159 B.
Zgłoszenie jest warunkiem niezbędnym do uzyskania umorzenia.
- Możliwość odroczenia - na okres od 3 do 6 miesięcy – podatku od nieruchomości. Możliwość ta dotyczy należności, dla których termin zapłaty jeszcze nie upłynął.
- Możliwość rozłożenia na raty należności z tytułu podatku od nieruchomości, od środków transportowych, opłat za dzierżawę oraz użytkowanie wieczyste oraz czynszów za najem lokali użytkowych stanowiących własność Gminy Miasta Toruń, którymi administruje Zakład Gospodarki Mieszkaniowej - termin płatności ostatniej raty maksymalnie do 15 grudnia 2020 r. Rozłożenie na raty dotyczy należności, dla których termin zapłaty upłynął.
Wnioski o ulgi można składać:
- odnośnie czynszu w lokalach użytkowych:
- w formie elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym drogą mailową na adres: zgm@zgm.torun.pl,
- w formie pisemnej za pośrednictwem poczty na adres: Zakład Gospodarki Mieszkaniowej, 87-100 Toruń, ul. Grudziądzka 159 B,
- w formie pisemnej w Punktach Informacyjnych Urzędu Miasta Torunia przy ul. Wały gen. Sikorskiego 8 i ul. Grudziądzkiej 126 B.
- odnośnie pozostałych należności:
- w formie elektronicznej z kwalifikowanym podpisem elektronicznym drogą mailową na adres: pomocfirmie@um.torun.pl,
- w formie pisemnej za pośrednictwem poczty na adres: Urząd Miasta Torunia, 87-100 Toruń, ul. Wały gen. Sikorskiego 8,
w formie pisemnej w Punktach Informacyjnych Urzędu Miasta Torunia przy ul. Wały gen. Sikorskiego 8 i ul. Grudziądzkiej 126 B.
- Możliwość skorzystania z nieodpłatnego wsparcia prawnego dla przedsiębiorców. Izba Przemysłowo-Handlowa w Toruniu wraz z Kancelarią Sienkiewicz i Zamroch (www.radcowie.biz) Radcowie prawni postanowili służyć przedsiębiorcom wsparciem prawnym e godzinach 9:00 – 17:00.
Agata Kicińska – agata.kicinska@radcowie.biz tel. 664 377 145 - w zakresie związanym z prawem pracy i prawem ubezpieczeń społecznych (np. przestój, praca zdalna, ubezpieczenia).
Oliwia Radlak – oliwia.radlak@radcowie.biz tel. 605 168 001 - w zakresie funkcjonowania spółek w okresie epidemii (np. organizacji zgromadzeń, obowiązków sprawozdawczych).
Wojciech Jeliński – wojciech.jelinski@radcowie.biz tel. 605 509 001 - w zakresie trwających lub planowanych postępowań sądowych czy egzekucyjnych (np. czy stawiać się na rozprawę, czy sprawa będzie zawieszona).
Źródło: https://torun.direct/news/nieodplatne-wsparcie-prawne-dla-przedsiebiorcow
Dodatkowo IPH na swojej stronie interentowej przedstawia odpowiedzi na niektóre pytania zadane prawnikom. Bliższe informacje pod adresem https://www.iph.torun.pl/pl/aktualnosci/koronawirus-cz%C4%99ste-pytania-prawo
Zachęcamy także do skorzystania z darmowego webinaru: Pracodawca a tarcza antykryzysowa, który odbędzie się .03.04.2020 r. godz. 13:00.
Spotkanie obejmować będzie następujące zagadnienia:
- Jakie rozwiązania tarcza antykryzysowa przewiduje dla pracodawców?
- Porozumienie o stosowaniu mniej korzystnych warunków zatrudnienia.
- Świadczenia na rzecz ochrony miejsc pracy – przestój ekonomiczny i obniżenie wymiaru etatu.
- Dofinansowanie części kosztów wynagrodzeń.
- Zwolnienie ze składek ZUS.
- Świadczenie postojowe dla zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych i samozatrudnionych.
- Zmiany w badaniach lekarskich pracownika.
Formularz zgłoszeniowy dostępny jest na stronie https://www.iph.torun.pl/pl/wydarzenia/webinar-pracodawca-tarcza-antykryzysowa
- Możliwość skorzystania z uproszczonych form pomocy, w sytuacji problemów z zapłatą bieżącej składki lub należności, które wynikają z zawartej już z ZUS umowy o rozłożenie zadłużenia na raty bądź odroczenia terminu płatności.
- odroczenia o 3 miesiące terminu płatności składek za okres od lutego do kwietnia 2020 r.,
- zawieszenia na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, w której termin płatności rat bądź składek wyznaczono w okresie od marca do maja 2020 r., i tym samym wydłużenia o 3 miesiące terminu realizacji zawartej umowy.
Należy zauważyć, że zgodnie z opinią Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, zarówno odroczenie o 3 miesiące składek, jak i zawieszenie na 3 miesiące realizacji umowy zawartej z ZUS, nie stanowi pomocy publicznej.
Źródło: https://www.zus.pl/o-zus/aktualnosci/-/publisher/aktualnosc/1/uproszczony-wniosek-o-odroczenie-terminu-platnosci-skladek_zawieszenie-splaty-umowy-o-rozlozenie-zadluzenia-na-raty_-zawieszenie-splaty-umowy-o-odroczeniu-terminu-platnosci-skladek-na-3-miesiace/2548485
Wniosek można przesłać elektronicznie – za pośrednictwem portalu Platformy Usług Elektronicznych (PUE) ZUS - ZUS-EOP Wniosek o odroczenie płatności składek. Do wniosku należy dołączyć skan lub zdjęcie podpisanego Wniosku o odroczenie terminu płatności składek/zawieszenie spłaty umowy o rozłożenie zadłużenia na raty/ zawieszenie spłaty umowy o odroczeniu terminu płatności składek na 3 miesiące, można też złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS lub wysłać pocztą.
Jeśli przedsiębiorca prześle umowy mailem, to najpóźniej w ciągu 14 dni liczonych od dnia zakończenia stanu epidemii, musi wysłać do ZUS papierowy oryginał dokumentu. Jeśli tego nie zrobi, ZUS uzna, iż umowa nie została zawarta, a to spowoduje naliczenie odsetek od należności objętych umową.
Dodatkowo ZUS zamieścił informację o możliwości uzyskania wsparcia ze strony Doradcy, który:
- zapewnia klientom pomoc w zgromadzeniu i przygotowaniu dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku
- pomaga wypełnić oświadczenia niezbędne do rozpatrzenia wniosku,
- proponuje najdogodniejszą formę uregulowania zobowiązań,
- nawiązuje kontakt telefoniczny lub mailowy z dłużnikami.
Celem doradcy jest rozpowszechnienie wiedzy z zakresu ulg w spłacie należności.
W Toruniu można się kontaktować z Doradcami pod następującymi numerami telefonów: (56) 610 93 19, 56 610 94 39, 56 610 93 02, 517 370 317.
Dodatkowo informujemy, iż Centrum Wsparcia Biznesu prowadzi kampanię informacyjną wspierającą przedsiębiorców z branży gastronomicznej w Toruniu ofertujących jedzenie na wynos lub z dowozem. Baza, w której znajduje się ponad 80 ofert, funkcjonuje na stronie www.torun.direct i na miejskim portalu www.torun.pl.
Dodatkowo ZUS zamieścił informację o możliwości uzyskania wsparcia ze strony Doradcy, który:
- zapewnia klientom pomoc w zgromadzeniu i przygotowaniu dokumentów niezbędnych do rozpatrzenia wniosku
- pomaga wypełnić oświadczenia niezbędne do rozpatrzenia wniosku,
- proponuje najdogodniejszą formę uregulowania zobowiązań,
- nawiązuje kontakt telefoniczny lub mailowy z dłużnikami.
Celem doradcy jest rozpowszechnienie wiedzy z zakresu ulg w spłacie należności.
W Toruniu można się kontaktować z Doradcami pod następującymi numerami telefonów: (56) 610 93 19, 56 610 94 39, 56 610 93 02, 517 370 317.
Dodatkowo informujemy, iż Centrum Wsparcia Biznesu prowadzi kampanię informacyjną wspierającą przedsiębiorców z branży gastronomicznej w Toruniu ofertujących jedzenie na wynos lub z dowozem. Baza, w której znajduje się ponad 80 ofert, funkcjonuje na stronie www.torun.direct i na miejskim portalu www.torun.pl.