Tytuł projektu:
„TORUŃSKI INKUBATOR PRZEDSIĘBIORCZOŚCI"
Projekt pilotażowy:
Konkurs „Nowe spojrzenie - nowe możliwości" w ramach programu Ministerstwa Rozwoju Pracy i Technologii „Plan dla Pracy i Rozwoju"
Realizatorzy:
Lider: Powiatowy Urząd Pracy dla Miasta Torunia
Partner 1: Fundacja Przedsiębiorczy Toruń
Dane finansowe:
Wartość projektu (koszty całkowite): 3 419 870,00 zł
Kwota dofinansowania: 100% kosztów całkowitych.
Źródła finansowania: rezerwa Funduszu Pracy na finansowanie działań aktywizacyjnych realizowanych przez powiatowe i wojewódzkie urzędy pracy w 2021 roku
Termin realizacji:
01.10.2021 r. – 31.12.2022 r.
Data podpisania umowy o dofinansowanie:
11.08.2021 r.
Opis projektu:
Cel główny:
Celem Projektu było przetestowanie do końca 2022 roku (z myślą o transferze i wdrożeniu w instytucjach na terenie całego kraju) nowego kompleksowego rozwiązania zwiększającego przedsiębiorczość, jak również możliwości zatrudnienia osób pozostających bez pracy oraz osób o statusie poszukujących pracy. Założeniem Projektu było stworzenie osobom bezrobotnym i poszukującym pracy (w tym zagrożonym utratą pracy) odpowiednich warunków do zmiany ich sytuacji oraz rozwoju.
Grupa docelowa:
Grupa docelowa stanowiła 115 dorosłych osób fizycznych zamieszkujących (w rozumieniu Kodeksu Cywilnego) na obszarze Miasta Torunia i jednocześnie zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy dla Miasta Torunia jako osoby bezrobotne lub osoby poszukujące pracy.
Zaplanowane działania:
Projekt zakładał realizację trzech filarów wsparcia, przy czym ścieżka danego uczestnika w Projekcie była zindywidualizowana i nie musiała obejmować wszystkich filarów i wszystkich możliwych działań.
Filar I: PRAKTYCZNA EDUKACJA PRZEDSIĘBIORCZOŚCI.
- doradztwo zawodowe;
- zajęcia z praktykami biznesu i kreowanie pomysłu na biznes;
- szkolenia/kursy, prowadzące do nabycia kompetencji/uzyskania kwalifikacji.
Filar II: PREINKUBACJA – TESTOWANIE W WARUNKACH OCHRONNYCH.
W ramach Inkubatora Partner zapewnił uczestnikom, którzy znajdą się w tym etapie projektu, możliwość przetestowania pomysłu na działalność gospodarczą, przede wszystkim poprzez zaoferowanie:
- osobowości prawnej / NIP – uczestnicy dostali do dyspozycji osobowość prawną, pod którą funkcjonowali w fazie preinkubacji;
c) obsługi księgowej/prawnej;
d) adresu/biura przy ul. Łokietka 5 w Toruniu.
Założenia i cele preinkubacji określał Regulamin preinkubacji, stanowiący osobny dokument projektowy. Wsparcie w zakresie tego Filaru odbywało się na podstawie odrębnej Umowy preinkubacji.
W Projekcie przewidziano wsparcie dla 80 osób.
Filar III: SPOŁECZNOŚĆ LUDZI PRZEDSIĘBIORCZYCH - KAPITAŁ RELACYJNY
Celem działań w tym Filarze było wzmocnienie kompetencji miękkich w zakresie przedsiębiorczości oraz dodatkowe wsparcie osób zamierzających założyćdziałalność gospodarczą:
- mentoring;
- wspólna przestrzeń do pracy, tzw. co-work;
- udział w eventach;
- pośrednictwo pracy.
Z kolei w ramach ostatniego Filaru IV: PLATFORMA PRZEDSIĘBIORCY uczestnik otrzymał dostęp do opracowanej przez Partnera innowacyjnej platformy, składającej się z następujących modułów:
- narzędzie informatyczne do prowadzenie Inkubatora, obejmujące m.in.: system księgowy, elektroniczny obieg dokumentów, moduł zgłoszeń prawnych, system rezerwacji miejsca pracy, konsultacje online;
- baza wiedzy (materiały szkoleniowe online);
- baza zleceń firm inkubatora;
- praca (oferty pracy w ramach Inkubatora);
- moduł inwestorski.
Udział w danym Filarze/działaniu/formie wsparcia wynikał z Indywidualnego Planu Działania (IPD) i jego aktualizacji na podstawie przebiegu wsparcia danego uczestnika w Projekcie.
W przypadku uczestników, którzy w momencie rozpoczęcia udziału w Projekcie prowadzili działalność gospodarczą lub posiadali aktywny wpis do CEIDG np. w związku z zawieszeniem działalności - ścieżka udziału w Projekcie była wytyczona szczególnie precyzyjnie, aby zapewnić i wzmocnić wykreowanie postawy przedsiębiorczej również w kierunku i branżach niepokrewnych co do obecnie prowadzonej działalności.
Postęp w osiągnięciu wytyczonego w IPD celu był monitorowany na bieżąco na każdym etapie Projektu.
Szkolenia, warsztaty i spotkania z mentorami były organizowane w budynku Toruńskiego Inkubatora Technologicznego.
Spotkania z doradcą zawodowym i pośrednikiem - siedziba PUP dla Miasta Torunia.
Za udział w szkoleniu nie przysługiwało stypendium szkoleniowe, gdyż jedną z innowacji wprowadzanych w projekcie pilotażowym były nowe formy zachęty do uczestnictwa w Projekcie.
Zrealizowane wskaźniki w projekcie (grupa docelowa):
- 135 osób bezrobotnych/poszukujących pracy objętych wsparciem w projekcie,
- 135 osób bezrobotnych/poszukujących pracy objętych pośrednictwem pracy i/lub doradztwem zawodowym,
- 135 osób bezrobotnych/poszukujących pracy uczestniczyło w zajęciach z praktykami biznesu,
- 119 osób bezrobotnych/poszukujących pracy skorzystało ze szkoleń/kursów w ramach projektu,
- 124 osoby bezrobotne/poszukujące pracy objęte zostały Indywidualnym Planem Rozwoju w Inkubatorze,
- 89 osób bezrobotnych/poszukujących pracy objętych zostało wsparciem społecznościowym w Inkubatorze,
- 135 osób bezrobotnych/poszukujących pracy skorzystało z Platformy Przedsiębiorcy.
Osiągnięte rezultaty po zakończeniu projektu:
- 119 osób (uczestników projektu) uzyskało kwalifikacje/nabyło kompetencje w zakresie nowych technologii przygotowujących do prowadzenia działalności gospodarczej -wskaźnik wykonany w 125% od zakładanego,
- 124 osoby (uczestnicy projektu) zostały zweryfikowane pod kątem gotowości do prowadzenia działalności gospodarczej -wskaźnik wykonany w 138% od zakładanego,
- przetestowano w praktyce 123 indywidualne pomysły na biznes -wskaźnik wykonany w 153% od zakładanego,
- 50 osób (uczestników projektu) założyło własną działalność gospodarczą lub skorzystało ze wsparcia Inkubatora na warunkach komercyjnych -wskaźnik wykonany w 125% od zakładanego,
- 30 osób (uczestników projektu) zdobyło zatrudnienie dzięki udziałowi w projekcie (nie licząc osób, które wcześniej prowadziły/prowadzą działalność na własny rachunek) -wskaźnik wykonany w 100%.
Projekt zakończony pod względem rzeczowym.